|
|
Visie
Visie, doelstellingen en ontstaan Scholengemeenschap
|
|
Kleine scholen hebben dikwijls beperkte draagkracht, middelen en expertise om hun maatschappelijke opdracht te vervullen.
Gesterkt door samenwerkingsverbanden kunnen ze beter het hoofd bieden aan beheers- en beleidsproblemen.
⇒ schaalgrootte biedt voordelen!
sinds 1 september 2003 benutbaar via nieuwe structuur.
Vorming van Scholengemeenschap leidt tot bundelen van krachten met respect voor het pedagogisch project en de cultuur van iedere individuele school.
⇒afzonderlijke scholen behouden eigenidentiteit.
Schoolbesturen “De Zevensprong” geloven in dynamiek van organische ontwikkeling.
⇒ inbreng en feedback van participanten!
⇒ brugfunctie van coördinerend directeur!
|
|
|
|
Geloof in potentieel bij directies en schoolbesturen
Samenwerkingsovereenkomst op 30 juni 2003: 5 schoolbesturen, 7 scholen, tot 3100 leerlingen, 240 leerkrachten en beleids- en ondersteunend personeel.
Vanaf 1 september 2020: 2 schoolbesturen, 4 scholen, 1700 leerlingen, 150 leerkrachten en beleids- en ondersteunend personeel.
Stimulering vanuit onderwijsoverheid Naam: “De Zevensprong”
|
|
|
|
Samenwerkingsovereenkomst
Verantwoordelijkheid: comité van afgevaardigden van schoolbesturen.
Bevoegheden: –Aanwending puntenenveloppe voor de scholengemeenschap.
–Aanwending puntenenveloppe voor ICT en Zorg.
–Aanwending punten die kunnen worden samengelegd voor beleids- en ondersteunend personeel.
–Sluiten van samenwerkingsakkoord met school van buitengewoon onderwijs.
–Opnemen van bijkomende scholen.
–Maken afspraken:
•Overdracht van lestijden
•Zorgbeleid
•Gebruik van infrastructuur
•Personeelsbeleid (wervings-, inzet- en benoemingsbeleid)
•(Toegelaten) andere domeinen
•Dekking kosten uit financiële bijdragen
Verhogen efficiëntie is belangrijk ,maar verbeteren onderwijskwaliteit is primordiaal!
⇒ bereikbaar doordat mensen (met verschillende achtergronden) samen denken, taken verdelen, organiseren.
|
|
|
|
Doelstellingen
Pedagogisch-didactisch:
–Pedagogische verrijking.
–Op gang brengen van dynamiek van professionele ontwikkeling.
Gezamenlijke aanwending infrastructuur.
Optimalisatie van het lestijdenpakket.
Gemeenschappelijke initiatieven op administratief en organisatorisch vlak.
⇒ hefboom: bereidheid tot samenwerken en tot delen van kennis/kunde.
|
|
|
|
Samenwerkingsovereenkomst
Verantwoordelijkheid: comité van afgevaardigden van schoolbesturen.
Bevoegheden: –Aanwending puntenenveloppe voor de scholengemeenschap.
–Aanwending puntenenveloppe voor ICT en Zorg.
–Aanwending punten die kunnen worden samengelegd voor beleids- en ondersteunend personeel.
–Sluiten van samenwerkingsakkoord met school van buitengewoon onderwijs.
–Opnemen van bijkomende scholen.
–Maken afspraken:
•Overdracht van lestijden
•Zorgbeleid
•Gebruik van infrastructuur
•Personeelsbeleid (wervings-, inzet- en benoemingsbeleid)
•(Toegelaten) andere domeinen
•Dekking kosten uit financiële bijdragen
Verhogen efficiëntie is belangrijk ,maar verbeteren onderwijskwaliteit is primordiaal!
⇒ bereikbaar doordat mensen (met verschillende achtergronden) samen denken, taken verdelen, organiseren.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| © Copyright 2025 | De Zevensprong | Realisation: Abusol | Sitemap | All rights reserved |
|
|